Rostoucí mzdy, skvěle šlapající ekonomika a chuť zákazníků utrácet. To byly hlavní důvody zvyšujících se tržeb obchodníků v loňském roce. Meziročně jim tržby vzrostly o 15%. Ani neustále vzrůstající podíl e-commerce na maloobchodním trhu v roce 2019 nezastavil výstavbu a přípravu nových obchodní center a retail parků. Situace se však s koronavirem změnila.
Z loňského roku (a prvních měsíců 2020) zbyla jen čísla. Některá si však zaslouží komentář i přes současný a dále očekávaný pokles celého retailového segmentu. Příznačně nejlépe z něj vychází celý sektor e-commerce, který si i díky loňskému 15% růstu připsal 13% podíl na celkových tržbách v maloobchodu. Nicméně plno retailových obchodníků muselo kvůli přetrvávajícím vládním opatřením zavřít, někteří z nich pak v rekordním čase spustili dokonce vlastní e-shopy. Sektor e-commerce tak nadále roste. Zatímco v loňském roce kupovali zákazníci přes internet zejména oblečení, módu, letenky nebo třeba ubytování, nyní nakupují potraviny, drogerii či léky.
Jak si v loňském roce vedla obchodní centra?
Nezřídka dvouciferné nárůsty návštěvnosti a tržeb hlásila starší i novější obchodní centra (pochopitelně nikoliv plošně a zdaleka ne u všech objektů). Ještě lepší výsledky pak vykazovala centra, která prošla v posledním roce nebo dvou letech finančně náročným remodelingem, rekonstrukcí nebo extenzí.
V důsledku vyšších nájmů a tím i zájmu investorů přetrvala komprese výnosových měr u nákupních center na úrovni 4,25 – 4,50 %. Koronavirová pandemie zkrátka zasáhla retail v jeho rozkvětu.
Oproti roku 2018, kdy na český retailový trh vstoupilo 28 nových značek, v roce 2019 jich bylo 22 – za všechny uveďme například Comma nebo Domino's Pizza.

Nově dokončené OC Stromovka v Praze na Letné / zdroj: www.centrumstromovka.cz
Dílčí nebo úplné uzavření prostor zřejmě nejvíce zaskočilo nově dokončené projekty. Pravda, mnoho jich nebylo. Za celý rok 2019 činil přírůstek 50 400 m2. Ale zrovna poslední kvartál byl s 33 800 m2 nejsilnějším obdobím: 90 jednotek se nachází v Centru Stromovka s celkem 15 700 m2, 11 600 m2 činí plocha retail parku NC Shopping Znojmo s 21 obchodními jednotkami a konečně nejkomornějším byla Smetanova obchodní galerie ve Vsetíně s 33 jednotkami na 6 500 m2.
Až další vývoj naznačí, jak se do pipeline developerů promítne aktuální situace a délka zavedených vládních restrikcí dotýkající se všech včetně nájemců s již podepsanými smlouvami. V roce 2020 by měly být dokončené projekty (nové i extenze) s celkovou plochou přesahující 80 000 m2. K nejočekávanějším přitom patří retailová část komplexu Bořislavka v Praze 6 (9 000 m2), OC Spektrum Průhonice (6 600 m2) a kupříkladu 3. fáze rozšíření Avion Shopping Parku Brno o 14 000 m2.
Celý report BNP Paribas Real Estate si můžete stáhnout ve formátu PDF níže.