V BNP Paribas Real Estate se maloobchodu a zejména e-commerce věnujeme často. Zajímají nás dopady na různé segmenty realitního trhu. Včetně samotného retailu. Do tohoto vzorce zapadá dokonale nedávná zpráva ze Spojeného království, která si všímá obchodních center. Jsou i taková, která utěšeně rostou i v době konjunktury nákupů on-line.
Společnost GlobalData vydala před časem studii s názvem Top 50 UK Shopping Centres Report 2018. Ta jako vůbec první zohledňuje požadavky nájemců i zákazníků. Vychází z dat vlastníků, realitních expertů a především samotných kupujících.
Nejvýše z úspěšných center se v žebříčku umístilo nákupní centrum Westfield London v Shepherd’s Bush, hned za ním další londýnské centrum Westfield Stratford City. Třetí příčku obsadilo nákupní centrum Bluewater v Kentu.
Úspěšná nákupní centra ale nejsou jen v bohatém Londýně a jihovýchodní Anglii. Dokládá to umístění center z Manchesteru, Liverpoolu, Walesu či Skotsku. Studie si rovněž posvítila na provozovatele nejlepších nákupních center v Británii, kterých má v TOP 20 nejvíce společnost INTU, a to celkem osm.
Vedle tradičních ukazatelů, jako jsou tržby a návštěvnost, žebříček zohledňoval také budoucí potenciál, nabídku obchodů, stravování a volnočasové využití v centrech. A především názory kupujících, kteří je navštěvují.
Studie ukázala, že ačkoli moderní nákupní centra dnes nabízejí stále více zábavu a volnočasového vyžití, obchody jsou pro zákazníky stále nejdůležitější. „Nejvyhledávanější jsou prodejny značek Boots a Primark,“ podotkl Joseph Robinson ze společnosti GlobalData. Magnetem jsou ale rovněž prémiové značky jako Selfridges či Ted Baker.
Jídlo a pití je důvod pro návštěvu nákupního centra pro 26,3 procenta kupujících, volnočasové aktivity pro 15,7 procenta z nich. Přes 80 procent zákazníků tyto služby ve skutečnosti také při své návštěvě využilo.
Nejvyhledávanější mezi britskými konzumenty v oblasti stravování je Costa Coffee a McDonalds a to přesto, že nákupní centra za poslední dekádu významně rozšířila nabídku v oblasti stravování.
Necelá třetina dotázaných navštěvuje nákupní centrum dvakrát do měsíce nebo častěji, přičemž mladší zákazníci (18-24 let) jezdí do nákupních center ještě frekventovaněji. Dobrá dopravní dostupnost je důležitá pro více než polovinu kupujících.
V padesátce britských nejúspěšnějších centrech zákazníci ročně utratí 17,4 miliardy liber. Více o maloobchodním trhu ve Velké Británii si přečtete zde.
