E-commerce, e-shopy, on-line aplikace, delivery service... Mají ještě v aktuálním slovníku maloobchodu prostor klasické kamenné prodejny nebo jednotky v obchodních centrech? Nová studie Mezinárodní rady obchodních center (ICSC) ukazuje, že – ano!
Autoři studie s poetickým názvem Haló efekt: Jak cihly ovlivňují kliky jdou dokonce ještě dále. Kamenné obchody považují za klíčové pro úspěch tradičních i online obchodníků.
Retailoví analytici sázejí otevřeně na jejich symbiózu. Tvrdí, a na vybraných příkladech a číslech dokládají, že obchodníci, kteří mají kamenné obchody, vykazují vyšší návštěvnost webů, získávají nové zákazníky a lépe zvyšují povědomí o značce.
Výsledky studie mohou být pro českého čtenáře překvapující. Už s ohledem na výsledky: jen vloni Češi on-line nakoupili zboží za 135 miliard korun. A jejich apetit poroste i letos dvojciferným tempem – na konci roku 2018 si mohli vybírat ze 43 500 e-shopů registrovaných v České republice.
Ale zpět ke zmíněné studii. Podle využitého výzkumu vede otevření nového kamenného obchodu k nárůstu celkové návštěvnosti webu obchodníka v průměru o 37 procent. A to rozhodně není málo, uvážíme-li vysoce konkurenční prostředí v řadě segmentů a od toho odvislou cenu za reklamu například prostřednictvím AdWords nebo v Česku oblíbené sítě Seznam.cz.
Takzvaný haló efekt radikálně mění to, jak obchodníci podnikají a inovují. Výzkum se zabývá a kvantifikuje to, jak fyzické obchody ovlivňují digitální přítomnost (rozumějte – viditelnost) značky, proč na tomto vztahu záleží, a proč jsou kamenné obchody nezbytné pro úspěšnou obchodní strategii. Ne selektivně, univerzálně!
Výzkum obsáhl přibližně 800 samostatných obchodů v USA. Do ankety se zapojilo také přes 4000 zákazníků. Podle studie, která je tak největší svého druhu, mají kamenné obchody funkci billboardů značek. A, jak už bylo uvedeno, mohou díky pozitivnímu vlivu na návštěvnost webových stránek / Facebooku nebo jiných on-line kanálů překvapivě podpořit také e-shop dané značky. Hle, zde tedy empiricky ověřená synergie v praxi!
