Podívejte se do USA – obchodní centra zde zavírají jako na běžícím pásu! Stejné to bude i v Evropě!! Podobné hlasy slyšíme v poslední době z mnoha stran. Jsou určené hlavně investorům. Nic ale není tak horké, jak ukazuje analýza centrální kanceláře BNP Paribas Real Estate.
Nejprve krátká reakce na poplašné zprávy ze Spojených států. Ano, částečně se zakládají na pravdě. Ale! Právě v USA je snad nejvyšších počet starých (nebo urbanisticky zastaralých) center. V kombinaci s faktem, že podíl ploch v obchodních center na 1000 obyvatel je zde 6x vyšší než v Evropě, asi uzavírání stovek či možná tisíců nákupních center nepřekvapí.
Jistě, také v Evropě (Českou republiku nevyjímaje) máme řadu center s neduhy, které známe z amerického prostředí. Ale obecně evropská obchodní centra mají jinou strukturu i měřítko. A většina měst v Evropě se poučila z developmentu obchodních center na okrajích měst v 60. a 70. letech minulého století. V posledních 30 letech se tedy klade větší důraz výstavbu v příhodnějších a dostupnějších lokalitách.
Teorii ale vždy pověřuje praxe. V tomto případě sentiment i neochvějná racionalita investorů. A ti se v Evropě většinově orientují na jasné retailové cíle. Zejména ty, které by neměly být ohrožené stále rostoucími obraty e-shopů a e-commerce obecně.
„Instituciální investoři v segmentu core, core+ v Evropě nepřestali investovat do maloobchodních nemovitostí. Zaměřují ale svou pozornost na koncepty, které obchodníkům umožňují adaptaci na nové spotřebitelské návyky. Takovými jsou nákupní parky, outlety a především na nemovitosti na high streets, které investoři považují za nejbezpečnější,“ konstatuje ve studii Patrick Delcol, šéf panevropského týmu reailu v BNP Paribas Real Estate. „Vyhýbají se naopak menším obchodním centrům, sekundárním městům nebo sekundárním produktům ve velkých městech.“
Úspěšní obchodníci, především ti z oblasti módy, se rychle adaptují na nové spotřebitelské návyky, hlavně pokud jde o prostředí a technologie. Když jde o strategii, pro většinu obchodníků je na prvním místě efektivní využití ploch, a to i za cenu zpomalení expanze. To přináší výzvy developerům a majitelům: častěji než v minulosti řeší uzavírání prodejen, přejednávání smluv a zmenšování ploch prodejen.
Dramatická vyjádření a predikce části expertů uklidňují makroekonomické prognózy. Podle nich se růst tržeb v maloobchodu v letošním roce očekává v Eurozóně okolo dvou procent. O trochu více by to mělo být na třech největších evropských trzích – v Německu, Británii a Francii.
A Česká republika? Té pro rok 2019 experti předpovídají růst tržeb na úrovni téměř 4 %...
