Vloni v létě jsme zveřejnili výtah ze studie „Obchodní centra a galerie zvětšují zóny pro stravování - i na čtvrtinu plochy“, kterou citovala řada médií. Predikovali jsme rozmach původních a neotřelých konceptů stravování. Tento trend v Praze naznačilo Manifesto u metra Florenc. Vše se potvrdilo, českou metropoli čeká řada nových gastronomických zážitků…
V loňské studii jsme vyzdvihli, že velkým trendem současnosti v západní Evropě a USA jsou tzv. potravinové haly. Jde o sdružení více prodejen širokého spektra potravin ve spojení s bistry a kavárnami nabízejícími často místní, ale i mezinárodní speciality.
V případě promyšleného nastavení se takové "food halls" mohou stát klíčovým nájemcem a stimulem návštěvy pro nové zákazníky obchodních center nebo domů. Mezi nejznámější a nejrozšířenější koncepty patří Eataly v řadě světových metropolí nebo Östermalm Food Hall ve Stockholmu.
Fakt, že zákazníkům jde o kulturní a designové prostředí, zdravé a kvalitní stravování, potvrzuje, že i v případě obchodních center se stále častěji hovoří o "slow food". Klidné, inspirativní prostředí, kde si lze vychutnat dobré jídlo a pití, musí jít ruku v ruce s atraktivní skladbou food operátorů.
Do toho zapadají také komornější posezení, včetně venkovních teras, stejně jako pop-upové koncepty, kdy pokrmy vznikají přímo před strávníky a které se pravidelně obměňují pro pestřejší nabídku zákazníkům. Například Trinity Kitchen v britském Leedsu kombinuje stálou nabídku s pravidelně se obměňující nabídkou pop-up bister se street foodem a rotací různých food trucků. Nabízí tak zákazníkům autentický zážitek a změnu, za kterou se vyplatí vyrazit.
První tržnice značky Time Out Market otevřela v roce 2014 v portugalském Lisabonu. Pod jednou střechou tu najdou lidé nejlepší restaurace, bary a kulturní akce. Tržnice dnes patří k nejpopulárnějším místům v Portugalsku, v roce 2017 ji navštívilo 3,6 milionu lidí. Time Out Group připravuje další tržnice v Londýně, Kanadě, a v USA ve městech Miami, New York, Boston a Chicago.
V Savarinu podobně jako v lisabonské tržnici Time Out Market najdou lidé kulinářské speciality od vyhlášených světových i lokálních kuchařů. Provoz tržnice tak zahájí nejdříve na konci roku 2021.
Pražský Time Out Market obsadí plochu o velikosti zhruba 2 500 čtverečních metrů. V tržnici se počítá s přibližně 580 místy k sezení. Time Out Group avizuje 14 stánků s jídlem, dva bary, lounge, kulturní prostor a obchod.
V lisabonské tržnici Time Out Market mohou lidé ochutnat i pokrmy, na jejichž přípravu dohlíží portugalští „michelinští“ kuchaři jako Henrique Sá Pessoa nebo Miguel Laffan.
I již zmíněné Manifesto, které bylo zvoleno obchodníkem roku a v loňském roce jej navštívilo více než 650 000 návštěvníků, by mělo dále expandovat. Pro rok 2019 oznámili otevření na Smíchově, expanzi plánuje i do zahraničí. Nový koncept na Smíchově by se měl lišit od toho prvního, situovaného u metra Florenc, a nabídnout zaměření na pivní kulturu spolu s gastronomií.
