Nezdá se, že by maloobchodníci sdíleli obavu z dalšího vývoje ekonomiky v Evropě. Podle analýzy, kterou nedávno udělali naši kolegové z londýnské pobočky BNP Paribas Real Estate, mají Na třech největších evropských trzích – v Německu, Británii a Francii - vzrostou v roce 2019 maloobchodní tržby o více než dvě procenta.
Průzkum mezi několika stovkami retailerů přinesl řadu dalších zjištění. Například, navzdory blížícímu se Brexitu je nejpřitažlivější metropolí z hlediska obchodu stále Londýn. Potvrzují to nové pronájmy italského šperkařství Pomellato nebo značek dámské módy Chloe a Maje, jež otevřely své prodejny na londýnských luxusních ulicích Bond street a Regent street v průběhu roku 2018.
Na retailové mapě se neztrácí ani stověžatá Praha. Poptávku na obchodních třídách stimulují stále lépe placení tuzemští pracovníci, ale rovněž rostoucí počet turistů. Otevírá se tudíž prostor pro další růst nájemného – na high streets, ale také ve výborně fungujících obchodních centrech.
Jen pro připomenutí: vloni na Pařížské ulici otevřely například obchody luxusní značky Valentino a Furla. Ze segmentu F&B patřil k nejvýznamnějším určitě vstup původně německého řetězce Vapiano hned do 3 pražských lokalit. A proslýchá se, že právě pobočce v Myslbeku na high street Na Příkopě se vede nejlépe.
O trochu méně jistoty čiší z retailerů v Německu. Týká se ale především obchodních center, jimž v souhrnu klesají návštěvnost i tržby. Některá centra byla dokonce nucena zavřít, jiná procházejí redevelopmentem nebo refurbishmentem.
V jiných případech vlastníci nebo developeři reagují na měnící se situaci na trhu a výzvy, kterým stacionární retail čelí v konkurenci online prodejů změnou nájemních podmínek. Zkracují smlouvy, snižují nájemné, jsou otevřeni novým formátům. Jak to trefně glosoval náš kolega Christoph Scharf z německé kanceláře BNP Paribas Real Estate: „Nelze ale hovořit o krizi, spíše o flexibilních nájemních podmínkách, jež nabízejí příležitosti pro nové kreativní koncepty, jakými jsou třeba pop-up prodejny.“
Inspiraci je možné čerpat kupříkladu z Itálie, konkrétně z Milána. Obchodníci zde přicházejí s inovativními koncepty, které dosud v jiných evropských metropolích nejsou. Určitě se jim budeme věnovat v nějaké další glose.
